Hlavní navigace

Seriál o víně: Jak se stát otravným hostem

14. 7. 2009

Sdílet

České restaurace s oblibou nabízejí jako rozlévané univerzální bílé a červené víno. Za své peníze místo příjemného zážitku, dostanete ten nejlevnější patok. Proto jsem pro vás zjistila nejčastější nešvary a podvody restauratérů.

Osobně mám velký problém objednat si víno v běžné restauraci. Jakmile vyrazím na oběd nebo večeři do cenově přijatelného a celkem kulturního restauračního zařízení, objevím stále tentýž problém. Kvalitní česká a moravská vína jakoby v jídelním lístku ani neexistovala. Když si chci dát jen jednu skleničku, objevím pouze tristní nápis rozlévané bílé nebo červené. „Lepší“ podniky přidávají informaci, že se jedná o víno z Moravy, a ty „nejlepší“ nabídnou sdělení, že se podává Műller Thurgau a Svatovavřinecké.

vino

Kvalita rozlévaných vín je v mnoha českých a moravských restauracích tristní. Pokud nenavštívíte podnik s vlastním sommeliérem nebo v oblasti vína školeným personálem, pravděpodobně narazíte na anonymní patoky. „Rozlévané víno si v restauracích vůbec nedávám, čestnou výjimku tvoří několik specializovaných podniků, ve kterých mám záruku kvality. Vína se u nás často rozlévají z nejlevnějších litrových lahví,“ popisuje svou zkušenost novinář a gurmán Libor Budínský. Když si chce dát víno, objedná si raději celou láhev, u které si může ověřit kvalitu a získat potřebné informace, včetně místa původu, přívlastku, ročníku a podobně.

Jak se stát otravným hostem

Pokud se chcete stát obtížným hostem a navíc se dozvědět, co to vlastně pijete, nabízím vám pár rad prověřených osobní zkušeností. Dopředu vás ale varuji, český personál v restauracích není zvyklý na dotazy od hostů a často se dává najevo, že jej hosté vlastně obtěžují. Pokud máte silné nervy a chcete znát pravdu o původu rozlévaného vína, čtěte dál.

vino

Když jste odhodláni být otravní, tak začněte s dotazy na kvalitu vína. Nebojte se obsluhy zeptat, odkud víno pochází. Pravděpodobně uslyšíte, že z Moravy a jako bonus dostanete nechápavý pohled personálu. Trvejte však na svém a ptejte se po konkrétní oblasti, případně vinaři. Odpovědí vám nejspíše bude, že to nikdo neví, případně to ví pan vedoucí, který víno objednává. Přesto trvejte na svém.

Nechte si také ukázat láhev vína. I když si objednáváte jen deci nebo dvě, požádejte personál o to, aby vám přinesl láhev. Zpravidla ovšem narazíte. Jen málokterá restaurace je ochotná přinést hostovi láhev toho nejlevnějšího vína v ceně 50 Kč za litr. Přiznejme si drsnou pravdu českých restaurací, rozlévaná vína jsou více než podprůměrná, a to nejen cenou, ale i kvalitou. Nízká nákupní cena ovšem restauraci nebrání v tom, aby prodávala rozlévané víno od 30 Kč za deci. A tak na patoku restaurace mnohonásobně vydělá.

Pokud se vám cokoliv na rozlévaném víně nezdá, klidně jej odmítněte. A to i v případě, že už ho máte na stole a ochutnali jste. Můžete zjistit, že víno je zvětralé, nakyslé, je podivně cítit a mají jiné zásadní vady. Možná od personálu uslyšíte, že si zatím nikdo nestěžoval a vy jste tedy první otravný host. Smiřte se s tím.

Tipy pro otravné hosty:

  • Zeptejte se odkud víno pochází a nenechte se odbýt tím, že z Moravy.
  • Nechte si ukázat láhev a trvejte na svém.
  • Pokud se vám víno nezdá, vraťte jej.
  • Nenechte se vykolejit tím, že jste první host, který si stěžuje.

Lepší vinné časy?

Může se ale stát, že narazíte na vzácnou výjimku a objevíte restauraci s kvalitním vínem a příjemným personálem, který ví co zákazníkům nabízí. Pokud nějakou takovou znáte, dejte mi o ní vědět. Velmi ráda navštívím podnik, ve kterém se nepodávají předražené patoky.

vino

Naštěstí i mezi českými a moravskými restauracemi se občas objeví vzácná výjimka, která vínům dává potřebnou péči. Obvykle se jedná o hotelové restaurace nebo podniky vyšší kategorie, ale nemusí to být nutně pravidlem. Dobré víno patří i do cenově průměrné restaurace.

„Dobrá restaurace věnuje pozornost tomu, jaká vína nabízí. Zákazníci nedostávají rozlévané víno z litrových lahví, ale kvalitní přívlastkové víno ze sedmiček. Personál je schopný doplnit servírování vína standardním komentářem, o jakou odrůdu se jedná, z jaké vinařské oblasti a podoblasti víno pochází. Zákazník za své peníze nemá dostávat anonymní víno, ale víno s příběhem,“ je přesvědčený Miroslav Kovács, ředitel Vinařství Kovács. Sám ale často naráží na odpor samotných restauratérů, kteří nechtějí nabízet kvalitní rozlévaná vína. „Říkají mi, že o dražší a lepší vína jejich zákazníci nemají zájem. To podle mě není pravda. Je na provozovateli restaurace, zda dokáže svým zákazníkům nabídnout dobré víno a nebude jen hledět na co největší zisk z levných vín,“ dodává.

Bohužel ani kvalitní víno v lahvi nemusí být nutně zárukou toho, že vy jako host dostanete skleničku kvalitního nápoje. Nezbytné je, aby se personál restaurace o víno dobře staral. Tedy nejen ho správně uchovával, ale také zkontroloval, zda si víno udržuje svou kvalitu i po otevření. Častým nešvarem i v lepších restauracích je bohužel to, že personál rozlévá víno z lahve tak dlouho, než se zcela vyprázdní. To je ovšem špatně. Jakmile víno ztratí své vlastnosti, je lepší jej vylít, než jako horší nabídnout zákazníkovi.

Jak poznat dobré rozlévané víno

  • Personál je vstřícný a odpovídá na všechny vaše dotazy.
  • Bez odporu vám přinese ukázat láhev.
  • Automaticky dostanete komentář o původu vína.
  • Víno není podivně nahnědlé nebo nazlátlé.
  • Vůně i chuť vína je příjemná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).