Přepnout na plnou verzi

Vitalia.cz

Na inline bruslích zhubnete až s „vybruslenou technikou“

Inline bruslení je šetrnější než běh, ale kondici zvýší stejně. Kalorický výdej však závisí především na intenzitě, kterou při bruslení vyvinete.

9. 6. 2017 0:00 Tereza Víchová
Vstoupit do diskuse 5 Přidat názor

Typicky letní sport se u nás už zabydlel a cyklostezky praskají pod náporem bruslařů ve švech. Jestli si nechcete „inliny“ užívat jen jako rodinnou zábavu, dejte si na nich do těla.

K tomu je ale třeba zvládnout techniku a bruslit svižně, což se můžete naučit třeba na speciálním kurzu. Půjde vám to rychleji než klasickou cestou „pokus-omyl“ a nebude to tak bolet. Bruslení se tak může stát plnohodnotným sportem ke zvýšení kondice nebo zhubnutí.

Co s naším tělem umí inline bruslení

Na bruslích spálíte kalorie a mají blahodárné účinky na dýchací a oběhový systém. Kalorický výdej ale pochopitelně závisí především na intenzitě, kterou při bruslení vyvinete. Bruslař začátečník tak příliš mnoho energie nevydá – musíte jet poměrně rychle, což zvládnete až s „vybruslenou technikou“.

„Pokud si někdo chce opravdu vylepšit kondici a pro své zdraví něco udělat, je doporučené strávit na bruslích alespoň tři hodiny týdně, ideálně rozložené do dvou nebo tří fází,“ doporučuje trenér Karel Bičiště. „Bruslení na kolečkových bruslích má také příznivé účinky na svalové skupiny velké části těla. Kromě spodních končetin při bruslení posilujeme i zádové svalstvo, zejména vzpřimovačů páteře a trapézového svalu.“

A jedna dobrá zpráva pro všechny, kdo si „nerozumí“ s běháním, jedním z nemódnějších sportů dneška. Bruslení je, co se týče využití svalstva, s během snadno srovnatelné, ale navíc je mnohem šetrnější vůči kloubům.

TIP: Běhat o holi? Ne, s holemi. Nordic running sníží zátěž

Kde se to naučit? Na kurzu

Takže do toho, máte z čeho vybírat, protože inliny jsou „in“. Zaplatíte třeba jen za pár hodin bruslařských základů, nebo se můžete zúčastnit víkendového kempu či poslat děti na bruslařský tábor.

Učit se všechno pořádně je dnes oblíbené a smysluplné – máme trenéry cvičení v posilovně, učitele běhu nebo lyžařské školičky pro děti. Co jsme dříve zvládli jako samouci, to nám dnes vštěpují odborníci. Rychleji se ten který sport naučíme, vyvarujeme se chyb, děláme to efektivně a neubližujeme si. Proč absolvovat kurz inline bruslení?


Autor: Depositphotos.com

Pro začátky stačí obyčejné – klidně zděděné – inline brusle. Až když si budete jistí, investujte

„Protože neumím překládat, neumím zabrzdit, chci to umět pořádně,“ ozývá se z úst třicátníků a čtyřicátníků jedno sobotní dopoledne na betonovém plácku, kde se sešli pod vedením trenéra. Hodinu před nimi se tu učily bruslit jejich děti, teď nastupují dospěláci.

„Dřívější generace dětí a rodičů uměly všechno přirozeně,“ vysvětluje Karel Bičiště „Lezli jsme po stromech, plnili odznak zdatnosti, běhali patnáct set metrů. Dnes je na všechno potřeba trenér, vždyť i hodiny tělocviku jsou pro mnoho dětí problém. A někteří rodiče je toho tolik jako dřív neumí naučit.“

TIP: Příliš horlivý běžec si brzy zničí zdraví, říká trenér

Co a za jak dlouho nás v kurzu naučí?

Lehce znepokojený výraz, ruce a nohy od sebe, abychom udrželi rovnováhu, a děs z každého mírného kopečku. To je obvyklý obrázek bruslaře začátečníka.

„V kurzu všichni rychle vstřebají základní informace,“ popisuje trenér. „Jaký je základní postoj, jak se správně odrazit, že je třeba jít do podřepu. Děti jsou hravé a jdou na věc s přirozeností, dospělí by jako samouci mohli spíše ošklivě spadnout a třeba hned tak nevstat.“

Můžete se tak vyvarovat typických bruslařských chyb, jako je třeba narovnané tělo, které hrozí pádem nazad. Za tři lekce už se dá slíbit, že si své bruslařské chvilky začnete užívat a mít z nich dobrý pocit.

Naučíte se „buřty“ a podřep. A taky slalom nebo brzdění – velké to obavy začátečníka. Zvednout se bezpečně ze země, umět upadnout, když už je to nevyhnutelné, zatočit… to všechno je náplní kurzů.

Jaké koupit inline brusle

„Pokrčit kolena, ruce na stehna, pravá, levá a ať jdou nohy ze země,“ ozývají se pokyny a bruslaři poslušně jezdí tam a zpět, objíždějí kužely a dřepují. Zkoušejí „buřty“ jako kdysi v dětství na ledě a opatrně zvedají brusli s brzdou a krčí kolena. Naučit se zabrzdit jinak než během do trávy je totiž na inlinech „vyšší dívčí“.

Pro tyhle začátky stačí obyčejné – klidně zděděné – brusle. Až když si budete jistí, investujte:

Brusle vyberte v kamenném obchodě

A podle charakteru své nově zažité jízdy se z vás může stát bruslař labužník: na výběr jsou třeba brusle „fitness“, „agressive“ – pokud byste chtěli vyrazit do skate parku – nebo třeba přímo ty pro rychlobruslení.

Odborná spolupráce:

Karel Bičiště

Bývalý profesionální a nyní poloprofesionální hráč ledního hokeje, student FTVS Palestra, trenér a asistent ve Fitness-aréna Centrum zdravého pohybu. Kromě výuky bruslení dětí i dospělých vytváří a vede tréninky hokejistů na ledě i na suchu. Věnuje se i obézním dětem v léčebně Dr. Filipa v Poděbradech.

Tereza Víchová

Tereza Víchová

Pro online a tištěná média píše už deset let, nejvíce ji zajímá zdravý životní styl, psychologie a tématika dětí. I proto je také redaktorkou časopisu Maminka.

Vstoupit do diskuse 5 Přidat názor

Čtěte dále

Titulní strana Přepnout na plnou verzi

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.