Hlavní navigace

Z Mladějova údolím Žehrovky

18. 4. 2009

Sdílet

TIP NA VÝLET – Český Ráj patří mezi nejoblíbenější turistické regiony v Čechách. My si spolu dnes projdeme Mladějovem, částí podtroseckých údolí, podél říčky Žehrovky, oblastí s chráněnými mokřady, lemovanými pískovcovými skalními bloky. Jaro je ideální čas k výpravě těmito údolíčky, jsou plná rozkvetlých bledulí a sasanek.

Cesta začíná v obci Mladějov, kde se vydáme z návsi po červené značce. Po levé straně mineme zámek, pro veřejnost bohužel nepřístupný. Dále projdeme celou vsí. Po opuštění posledních chalup sejdeme do rokliny a po chvilce putování narazíme na první Dolský rybník. Ten byl vrácen původním majitelům a stejně jako zámek, je v majetku Mladějovského panství. Přejdeme po hrázi a na rozcestí dále po červené značce doleva pokračujeme lesem směrem k rybníku Nebákov. Cesta je nyní na jaře značně rozbahněná. Přístupná je pouze pěším, cyklisté nemají vjezd povolený. Pokračujeme po toku již zmiňované říčky Žehrovky. Část stezky okolo rybníka vede po schodech, stoupání je snadné, zvládne je i rodinka s dětmi.

Krátká historie hrádku Nebákov

Výlet Český ráj 04

Nyní se nacházíme na svahu v lese nad rybníkem poetického názvu Nebákov. Na opačné straně, než vede turistická cesta,  se dochovaly zbytky středověkého hrádku Nebákov. Po požáru zanikl již v 16. století, měl pouze krátkou historii, dnes už ho připomíná jen hora kamení. Měl pouze krátkou historii, zanikl po požáru již v 16. století.

Z kopce seběhneme po červené značce po kamenných schodech ke hrázi rybníka Nebákov, mineme pár skal s uměle vykutanou jeskyní. V těsném sousedství, vedle barokního mlýna se nachází rekreační chata a restaurace stejného jména. Pokud můžeme výletníkům doporučit, návštěvě této restaurace se obloukem vyhněte. Přímo v turistickém centru, ne přímo v poledne máte pocit, že je hladový turista nezvaným hostem. Ceny jsou sice venkovsky příjemné, obsluha je však nepřívětivá a pomalá.

Opouštíme obec Nebákov a pokračujeme údolíčkem stále po červené turistické značce. Říčka Žehrovka tvoří romantické zákruty, cestu lemují stovky bílých jarních květinek.

Malechovice, oblíbená ves Maxe Švabinského

Po trase dojdeme k dalšímu z podtroseckých rybníků, Semínskému. Na hrázi Semínského rybníka se nachází dodnes funkční mlýn a několik dalších obytných staveb. Projdeme-li okolo nich narazíme na kamenný mostek kde máme možnost se vydat buď vpravo, kde pokračujeme směrem po červené až k rozcestí „U Přibyla“, dále pak po červené směrem do obce Libošovice.

Výlet Český ríj 01

My jsme se však z obce Podsemín rovně za mostem stoupali úvozem po neznačené lesní cestě. Po pár stovkách metrů jsme byli z lesa venku a narazili na první stavení obce Malechovice. Tuto vesničku si oblíbil Max Švabinský, koupil tu dům a jezdil na letní byt. Stavení stojící na kopečku dodnes k rekreaci využívají jeho dědicové.

Určitě stojí zato se zajít podívat na sochu Jana Nepomuckého, která se nachází v blízkém okolí stavení u silnice vedoucí do další vesničky. Socha nestojí tradičně na mostě, nýbrž pod kopcem a kdysi se u ní zastavovala procesí jdoucí na pouť na nedaleký Tábor.

Libošovice ležící spící

Pár set metrů od Malechovic se nachází obec Libošovice, kam byste, jak jsem již zmínila, došli po červené turistické značce, kdybyste z ní neuhnuli. Ve filmu Jára Cimrman ležící spící tu vystupoval z vlaku Svěrák a Liptákov byl sousední vesnice Vesec, kde bude naše dnešní putování končit. Projdeme obcí, na návsi mineme kostel sv. Prokopa, Dům s pečovatelskou službou, Hotel Český Ráj a pokračujeme do mírného kopce dále směrem z obce. Zastávka vlaku, která obci náleží, je jen pár set metrů za obcí. Z Libošovic je to kolem zbytků známé Semtínské lípy, co o ní psal Šrámek, co by kamenem dohodil na Kost, tam půjdeme příště. Pokud máme ještě chvilku času, určitě se stojí zato podívat do nedaleké obce Nepřívěc, kde se nachází kostel Nalezení sv. Kříže, v jehož sousedství je architektonicky zajímavá stavba, která tvoří dominantu obce, tedy kamenná osmiboká zvonice.

Vláčkem se bez přestupu můžeme dostat do Mladé Boleslavi nebo opačně do Staré Paky.

Celková délka: 12 km

Doba výletu: 4 hodiny

Na kole: Trasa je vhodná pouze pro pěší. Některé úseky vedou i po cyklistických stezkách.

Děti: Výlet je vhodný spíše pro větší děti. S kočárkem by měli návštěvníci velké problémy hlavně při zdolávání schodů. Proto tedy tuto variantu raději nedoporučujeme.

Stoupání a klesání: Cesta vede převážně po stoupajícím a klesajícím terénem.

Značení trasy: Trasa je velmi dobře značená, turistické značení je v Českém ráji velmi dobře zpracované.

Vaše tipy na výlet nám posílejte na vylet@vitalia.cz.

Foto: Autorka

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).