Hlavní navigace

Štěstí: žádné nákupy nejsou nutné, říká studie

28. 4. 2010

Sdílet

Podle posledních průzkumů je klíčovým faktorem při hledání štěstí něco mnohem dostupnějšího, než co nám slibují reklamy – jednoduše řečeno, štěstí spočívá v prožitcích a nových zkušenostech. Ať už se jedná o cestování do nových míst, výlet s přáteli, nebo dokonce účast v některých zelených aktivitách, investice do zážitků přináší více zábavy než spotřební výrobky – což je dobrá zpráva, protože většina věcí, které kupujeme, skončí jako odpad.

Podle posledních průzkumů je klíčovým faktorem při hledání štěstí něco mnohem dostupnějšího, než co nám slibují reklamy – jednoduše řečeno, štěstí spočívá v prožitcích a nových zkušenostech.

Ať už se jedná o cestování do nových míst, výlet s přáteli, nebo dokonce účast v některých zelených aktivitách, investice do zážitků přináší více zábavy než spotřební výrobky – což je dobrá zpráva, protože většina věcí, které kupujeme, skončí jako odpad.

Studie, kterou provedli psychologové na Cornellově univerzitě v USA, zjistila, že „zkušenosti' jsou pro nás užitečnější, než „věci“, protože lidé mají sklon hodnotit své štěstí porovnáním se s druhými. Například je pravděpodobné, že se budete cítit podřadně, pokud zjistíte, že někdo jiný má lepší verzi výrobku než vy. „Zkušenosti jsou ze své podstaty méně srovnávací,“ říká jeden z výzkumníků, což znamená, že nám přinášejí pocit štěstí bez ohledu na druhé.

Thomas Gilovich, jeden z autorů studie, řekl pro BBC: „Představte si, že si koupíte televizi s plochou obrazovkou, a jste s ní spokojeni. Ale pak přijdete ke mně na návštěvu a zjistíte, že mám televizor s větším a lepším obrazem. Budete zklamáni a  otrávení. Ale pokud pojedete na dovolenou do Karibiku a já také, získáte vlastní vzpomínky – své osobní spojení s karibskou oblastí – které nikdo jiný nemá, a to činí z vaší dovolené něco unikátního.“ 

Podle studie nám zkušenosti tak spolehlivě přináší štěstí proto, že je opravdu „máme“ a stávají se součástí našich povah a pomáhají vytvářet naši osobnost. Na druhou stranu hmotné statky můžeme pouze „vlastnit“ a málokdy se stávají součástí nás samotných. Navíc věci, které jsme koupili, podléhají degradaci materiálu a ztrácejí hodnotu, nemluvě o postupném oslabování naší vděčnosti za ně. V kontrastu s tím jsou zkušenosti transformovány do vzpomínek, a dokonce i ty špatné prožitky můžeme později oceňovat.

Čtěte téma: Trh jako společenská událost

Možná i nakupování může být zážitkem …

„Pokud půjdete na výlet a počasí bude hrozné, nebudete jej možná v tom okamžiku vnímat jako příjemný zážitek. Může to ale pro vás být výzva a časem si budete více pamatovat ty pozitivní části výletu, než negativní," říká Gilovich. „S materiálními věcmi to udělat nemůžete, protože prostě jsou to, co jsou.“ 

V době, kdy spousta firem nabízí „štěstí“ v podobě věcí ke koupi, se ukazuje, že štěstí je emoce, která nákupy vlastně nepotřebuje. Znamená to, že jsme nejen šťastnější a ještě produkujeme méně odpadu. Navíc, aktivní pomoc naší planetě by mohla být zkušeností, které nás dělá ještě šťastnějšími.

Jenže: Rostou nové chrámy konzumu

Krize pomalu odeznívá a je třeba novou silou zaútočit na peněženky. Vše tak nasvědčuje tomu, že se lidé v Česku dočkají nových chrámů konzumu – velkých obchodních center spojujících nakupování i zábavu.

Zdroj: Bio-info.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).