Hlavní navigace

DameJidlo.cz mění zvyky lidí, říká Tomáš Čupr

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz / Ondřej Hošt
Agregátor nabídek na rozvoz jídel DameJidlo.cz existuje více než rok. Kam se za tu dobu posunul, co plánuje dál a jestli už vydělává, jsme se zeptali jeho zakladatele Tomáše Čupra.

Tomáš Čupr je internetový byznysmen, který stál u zrodu asi největšího slevového portálu Slevomat, jeho jméno je spojeno i s poštomatem Kouzelná almara a již rok i s agregátorem nabídek na rozvoz jídla DameJidlo.cz. Kam se nyní ubírají jeho kroky a jaký pro něj byl uplynulý rok? Ve velkém rozhovoru jsme se také ptali, kam se za rok fungování posunulo DameJidlo.cz, i v čem je lepší než jeho konkurence.

Jaký byl pro vás rok 2013?

Hektický a úspěšný. Především DameJidlo.cz nám dělá radost, narostli jsme ke 100 tisícům objednávek za měsíc, což je za rok fungování určitě super úspěch. Další věc, která mě těší, je kultivace trhu. Jestli něco v České republice chybělo ve srovnání se západními zeměmi, pak to byla kvalita služeb, zejména v gastronomii, a tím nemyslím tu vysokou, ale střední třídu. Vidím u všech restaurací snahu poskytovat dobrou službu.

Jaké překážky jste v projektu DameJidlo.cz museli překonat? Co bylo jiné než rozjíždět Slevomat?

Slevomat ve finále nic nemění, firmy byly zvyklé slevy dávat, jenom je distribuovaly jinak. Damejidlo.cz ale zvyky mění, a to jak restaurací, tak i zákazníků. Například restaurace nebyly zvyklé, že je někdo hodnotí a pro nás bylo hodně těžké přesvědčit je, že jim nechceme vpadávat do jejich byznysu a krást jim jejich zákazníky, ale že jejich byznys naopak chceme zlepšit a více zákazníků jim přivést. My jsme si jisti, že se nám podařilo kvalitou služeb a marketingu rozšířit trh. Dnes už vcelku běžné, že si lidé objednávají 3–4× týdně.

Bariéra, které trvá a která ještě nějaký čas trvat bude, je v nevědomosti restaurací, jak poskytovat dobrou službu. Restaurace ji nabízet chtějí, ale často nevědí jak. Byznysově servisová znalost v gastronomii není nejlepší, a i v tom se snažíme restauratéry edukovat.

Loni jste začínali s 230 restauracemi, do března jste jich chtěli mít 500, jak jste na tom teď?

Nyní máme v nabídce tisíc restaurací. Vždycky to může být lepší, ale myslím, že v tomto směru jsme spokojení. Je to i o tom, jestli je ty dobré restaurace kde brát. Ono je jich dost, ale půlku ořežete na kvalitě, a také není potřeba mít třeba dvě pizzerie v jedné ulici. Mám pocit, že tisíc restaurací je skvělý úspěch, který nás posunul daleko před konkurenci.

Čtěte také: Tomáš Čupr rozjíždí po Slevomatu nový projekt: Dáme jídlo?

Pracujete na zkrácení doby dojezdu?

Půl roku jsme přemlouvali restaurace, že hodina a půl je na rozvoz moc. Vyslyšelo nás zhruba 30 % z nich a zbytek si řekl, že zákazník je doma, a tak si počká. Upřednostňovaly například zákazníka v restauraci. Čest těm osvíceným. Nakonec se nám ale restaurace podařilo přesvědčit malou úpravou na webu. Pakliže zákazník hledal restaurace podle času rozvozu, přestali jsme v nabídce zobrazovat ty, jejichž dovozová doba byla delší než 75 minut. Tržby dolů, telefony zvonily a restaurace přišly s tím, že by to vlastně rychleji zvládly. Dnes nám funguje služba „Do hodiny nebo zdarma,“ během letošního roku bychom chtěli spustit službu „Do 45 minut nebo zdarma“. Tuto garanci nabízíme u všech restaurací, které využívají kurýrní službu DameJidlo.cz, ale dobu dodání již začínají garantovat některé restaurace, které si rozvážejí samy.

Před rokem jste měli jen jednu restauraci bez vlastního rozvozu, jak jste na tom teď? Kdo zajišťuje rozvážení jídel?

Některé restaurace si zajišťují rozvoz samy, pro ostatní ho zajišťujeme my vlastní kurýrní službou. Máme depo, skútry a vozidla. Kurýrovi pípne zpráva a ten zajistí dovoz jídla zákazníkovi. Některé restaurace, které samy rozvážely, k nám přešly a některé se k nám chystají. Oni umí vařit a dělají to dobře, ale restaurace není logistická firma. I proto naši službu využívají. Restaurace nám dávají nějakou marži, pokud jim zajišťujeme i rozvoz, tak si ji bereme vyšší.

Čím se lišíte od konkurence, co máte navíc?

Všechno. Naše nejbližší konkurence má oproti nám jen čtvrtinu restaurací, můžete u nás pohodlně objednávat, a na co jsem velmi hrdý, to je úroveň služeb. My na sebe bereme riziko nekvalitních služeb restaurací, máme garanci spokojenosti, telefonní linku, která je otevřená až do 23 hodin, máme věrnostní systém a svou významnou roli hraje i logistika. My prostě nejsme jen agregátor restauračních služeb.

Které restaurace ze svého okolí lidé nejčastěji vybírají – s rozvozem zdarma, s cenou do stovky, s akcí, kde je něco zdarma?

Rozvoz zdarma je samozřejmě populární, ale sledujeme, jak se tento trend pomalu mění. Vnímáme, že si lidé raději zaplatí za dobrou restauraci, která jim jídlo přiveze rychle, přestože si účtují dopravné.

Před rokem jste si myslel, že hlavním trhákem budou večeře, trefil jste se?

Trefil jsem se, ale není to třeba 80 % pro večeře. Lidé jsou ochotní a zvyklí obědvat meníčka za stovku, u večeří ale zase utratí víc peněz. Přes týden začnou objednávky v 11 hodin a skončí ve 14, další vlna následuje mezi 17. a 20. hodinou. O víkendu nejsou žádné špičky, objednávky začínají pozvolna kolem 11. dopoledne a pokračují až do nočních hodin.

Zlepšuje se kvalita balení jídla? Jsou restauratéři ochotni do obalů investovat?

Je to podobné jako s dobou rozvozu, řešíme to s restauracemi individuálně a vysvětlujeme jim důvody, proč je nutné i balení pokrmů zlepšovat. Je jedna z našich hlavních iniciativ na leden a únor, kdy chceme restauracím obaly nakoupit, aby je používaly.

Kvalitě dovezeného jídla a rychlosti doručení se věnujeme velmi aktivně. Kromě edukační činnosti na restaurace jsme se také rozhodili spolu s Chefparade uspořádat anketu Rozvoz roku 2013, kterou chceme lidem ukázat, že rozvoz lze dělat kvalitně a upozornit tak na ty nejlepší rozvozové restaurace v České republice.

Co se dá na DameJidlo.cz zlepšit, kam se váš server bude dále ubírat?

Porosteme po uživatelské stránce. Máme 110–120 tisíc zákazníků, kteří objednávají pravidelně, a toto číslo může mnohonásobně růst. Každý si alespoň jednou za čas jídlo objedná a my jsme přišli na to, že často stačí službu ukázat. Jakmile ji někdo vyzkouší, je náš. Proč byste příště hledali jinde, když jste s DameJidlo.cz byli spokojeni? Procento zákazníků, kteří u nás objednávají znovu a znovu, je ve srovnání s běžnými komerčními weby fenomenální. Jedná se o vysoké desítky procent.

Proto tedy často pořádáte slevové nabídky typu: Máme pro vás stovku?

Kdybych si měl vsadit, tak naše akce zůstanou zachované v mnohem racionálnější míře. Už budeme přesně vědět, komu, co a za co dát. Zvyšujeme úrovně měření i pochopení akcí a stáváme se i lepší v odstraňování filutů.

Už se tedy nemůže stát, že si někdo založí desítky účtů a vaše slevy znovu zneužije jako onehdy parta studentů?

Samozřejmě tohle se nikdy zcela podchytit nedá. Je jen otázka, jak velké procento uživatelů to je a jak to mají těžké. My ale vůbec nepřemýšlíme o tom, jak to nějakým filutům ztížit. Buď to, co děláme, dává smysl poctivým uživatelům a nám, nebo pak něco změníme.

Čtěte také: DameJidlo.cz má mouchy. Má ale i účinné plácačky

Už vyděláváte?

Jsme ve velikosti, kdy umíme vydělávat, a kdybychom nechtěli rychle růst, tak vypnu marketing a máme zisk. Ale proč? Tohle je největší chyba, které se dopouštějí podnikatelé nejen na internetu. Vždycky říkám, že internetová firma, která začne vydělávat dřív než za dva roky, málo roste. Něco jiného je ale prodělávat, protože nemám příjmy. Já mám na marži několik milionů korun a můžu si vybrat, jestli je strčím do kapsy nebo je dám do růstu.

Po Slevomatu jste se opřel do DameJidlo.cz, co chystáte dál? Nelákají vás nové výzvy?

Trochu se mi mění v hlavě podnikatelská filozofie. Prošel jsem fází dělat hodně projektů najednou, ale pak přišel Slevomat a já jsem pochopil sílu toho, když se člověk věnuje jednomu projektu dobře a intenzivně. Zpětně jsem po odchodu ze Slevomatu pochopil, že pokud je ta firma dobrá a já jí mám stále co nabídnout, tak proč ji opouštět? U velkých světových firem jako je Starbucks, Amazon nebo Apple je zakladatel osoba, která firmu tlačí stále dál. Mám v hlavně nové výzvy, ale ta moje současná filozofie je se věnovat svým projektům do té doby, dokud jim mám co nabídnout. DameJidlo.cz má dneska spousty možností a směrů, kam se může rozvíjet. Jestli DameJidlo.cz někdy předám, což není nějaký blízký horizont, tak to bude v momentě, kdy si budu jistý, že bude projekt dodělaný.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).