Hlavní navigace

Českou biopotravinou roku je vitaminátor

2. 4. 2009

Sdílet

Soutěž Česká biopotravina roku 2008 má svého vítěze. Stal se jím Vitaminátor 100% jablečná šťáva, který vyrábí Slavomír Soška na Opavsku. Do sedmého ročníku soutěže přihlásilo 27 českých potravinářských firem celkem 52 biopotravin.

Odborná soutěž výrobců Česká biopotravina roku, kterou hodnotí odborníci z oblasti zemědělství, gastronomie a marketingu. Uplatnění českých bioproduktů na domácím trhu je zásadní pro trvalý a úspěšný rozvoj českého ekologického zemědělství, dodává Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.

masloCílem soutěže je podpořit vynikající kvalitu v celém dodavatelském řetězci oboru biopotravin a zviditelnit nejkvalitnější české biopotraviny, komentoval výsledky soutěže Tomáš Kreutzer, ředitel Potravinářské komory ČR. Přihlášky nových biovýrobků do prestižní soutěže v roce 2008 využilo 27 českých potravinářských firem a o titul Česká biopotravina roku soutěžilo 52 biopotravin.

Soutěž vyhlašuje Potravinářská komora České republiky společně s PRO-BIO Svazem ekologických zemědělců. Uplatnění českých bioproduktů na domácím trhu je zásadní pro trvalý a úspěšný rozvoj českého ekologického zemědělství,dodává Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.

Jednomyslný vítěz

vitaminatorOdborná porota se na celkovém vítězi, 100% jablečné šťávě Vitaminátor, shodla jednomyslně. Vedl ji k tomu nejen největší počet získaných bodů a výborná chuť moštu, ale především skutečnost, že mošt vzniká prostřednictvím pojízdné moštárny.

„Porota ocenila, že přesun moštárny za producentem je mnohem elegantnější řešení, než hromadné svážení jablek. Lokální produkt má pak konkrétního výrobce i jasný původ. Navíc technologie produkcí finálního výrobku přímo na místě řeší problémy dlouhodobého uskladnění a kvality moštu u menších producentů jablek“, zhodnotil vítězný produkt Pavel Maurer, předseda poroty.

Během sezóny s moštárnou objíždíme celou řadu pěstitelů, zajíždíme i na Slovensko. Vyrábíme 100 % šťávu z jakéhokoliv ovoce a zeleniny. Od loňského podzimu zpracováváme také v certifikované biokvalitě, říká Slavomír Soška, vítěz soutěže. „Výhodou mobilní zpracovny je její flexibilita. V sezoně lze nápoj vyrábět přímo u pěstitelů ovoce. Technologie umožňuje také zpracovávat kombinace různých druhů ovoce, například rybíz, višeň, maliny nebo jahody, a také zeleninu, například mrkev, celer, červenou řepu a jiné“, doplňuje pan Soška. Firma zpracovává nejen vlastní produkci, ale službu nabízí i dalším pěstitelům ovoce či zeleniny. Sady Sosnová pěstují ovoce zhruba na stovce hektarů, jablka pak na 35 ha. Měsíčně zpracují zhruba 4,4 tun ovoce, ze kterého vyrobí 3500 litrů šťáv.

Obrovský rozvoj biopotravin

Od počátku soutěže markantně narůstá počet soutěžících potravin. Z tohoto důvodu během minulého ročníku porota rozhodla, že se budou biopotraviny hodnotit také v kategoriích pečivo, mléko a mléčné výrobky, maso a výrobky z masa, nápoje, ovoce a zelenina a pochutiny. V prvních letech porota hodnotila od 12 do max. 20 vzorků, letos hodnotila 52 vzorků od 27 výrobců. Odráží to narůstající roli biopotravin v oblasti potravinářství – potravináři reagují na razantně zvýšenou poptávku od maloobchodníků po domácích biopotravinách, vysvětluje Tomáš Václavík, organizátor soutěže u agentury Green Marketing.

kokoskyKategorii Mlýnské a pekárenské výrobky vyhrály Čoko-kokosky s fair trade kokosem a kakaem Bio z Biopekárny Zemanka. Čokoládové kokosky porazily biopečivo od United Bakeries, Country Life, Labety, Lifefood, Pro-bio a Jizerských pekáren. Biopekárna Zemanka tuto kategorii vyhrála i vloni s celozrnnými krekry. Do této kategorie bylo již podruhé za sebou nominováno nejvíce biopotravin. Ačkoli trvanlivé a čerstvé biopečivo tvoří jen 3 procenta z celkové spotřeby biopotravin v ČR, počet biopekařů stále přibývá a obliba biopečiva trvale roste, komentoval výsledky organizátor soutěže.

Vítězem kategorie Mléko a mléčné výrobky se letos stalo biomáslo z Polabských mlékáren. To příjemně překvapilo nejen spotřebitele, ale i samotné spotřebitele. České biomáslo na trhu chybělo. O titul mléčné kategorii letos soutěžily dále biojogurty z Mlékárny Valašské Meziříčí, biomáslo z firmy Ekomilk a kefírové biomléko z Olmy. Mléčné bioprodukty jsou jasně nejoblíbenější kategorií mezi českými spotřebiteli, na trhu se však stále nedostává domácí suroviny.

Do kategorie maso a masné výrobky nominovala tři své produkty firma Biopark a jeden výrobek firma Hamé. Porotu nejvíce zaujalo Bio jehněčí na gril s rozmarýnem firmy Biopark. Společnost Hamé do této kategorie přihlásila kojeneckou výživa Bio Hamánek, Telecí se zeleninou. Je to velmi kvalitní výrobek, biomaso pochází z českých chovů a kategorie kojeneckých biovýživ je v obchodech dosud zastoupena především zahraničními výrobky, říká Jiří Urban, náměstek ministra zemědělství a člen poroty.

Ovoce a zelenina

Společnost Hamé sice neuspěla v kategorii masa, nicméně zvítězila v kategorii Ovoce a zelenina a výrobky z nich. Višňový biodžem Hamé porotu nadchnul svojí chutí, konzistencí i velmi zdařilým obalem. Hamé do této kategorie nominovala dva další výrobky: Znojmia Bio okurky a OTMA Bio kečup jemný.

džemV kategorii nápojů zvítězil Vitaminátor 100% jablečná šťáva, celkový vítěz soutěže. Ve své kategorii soupeřil s Bio kombuchou od firmy Stevikom, dvěma druhy Hostětinských biomoštů z Tradice Bílých Karpat, Konopným čajem od Emilie Citterbartové a dvěma jablečnými mošty z Moštovny Lažany.

Vítězem kategorie Pochutiny a ostatní potravinářské výrobky se stal Bio bramborový knedlík vyráběný Josefem Sklenářem z Jihlavy. V silně zastoupené kategorii porazil bramborový knedlík například snídaňové směsi firmy Country Life a Emco, čokoládové ozdoby firmy Heinz Food, Bio Wellness Cake od společnosti Nutrend, krekry od firmy bionebio či Živou čokoládu od výrobce Lifefood. Kromě bramborového knedlíku dodává pan Sklenář na trh také další bramborové speciality: Zmrazené bio bramborové hranolky a Zmrazené bio bramborové tolárky.


Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).