Hlavní navigace

I burger se dá reklamovat

12. 4. 2013

Sdílet

 Autor: Copyright © 123RF Stock Photos
Jste nespokojeni se zbožím či službou? Máte právo reklamovat na kterékoliv provozovně obchodníka. Pokud nenarazíte na franšízu. Ty jsou v pohostinství a prodeji potravin celkem obvyklé.

Spotřebitelé si musí ohlídat, u koho reklamují, upozorňuje časopis dTest. V případě reklamace zboží nebo služeb se musí spotřebitel obrátit na ten subjekt, od kterého zboží koupil nebo který mu poskytl službu. Pokud se jedná o podnikatele, který provozuje různé pobočky, je možné se obrátit na kteroukoliv z nich. „U franšízy může být tento postup matoucí, neboť obchod, který má na vývěsce stejné jméno a logo jako ten, ve kterém zákazník zboží koupil, nemá totožného provozovatele. S reklamací na domnělé ´pobočce´ tudíž neuspějete,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Příklady franšíz v pohostinství
Autor: dTest

Příklady franšíz v pohostinství

O tomto pravidle ovšem mnozí spotřebitelé nevědí, a proto se dopouštějí různých omylů. „Na poradenskou linku dTestu 299 149 009 se obrátil spotřebitel, jenž chtěl reklamaci uplatnit v jiné prodejně, než ve které nakoupil. Zde sice zboží nejprve přijali, avšak po 30 dnech reklamaci zamítli s tím, že nejsou prodávajícím. Mezi tím ovšem spotřebiteli uplynula zákonná záruční doba,“ uvádí příklad Lukáš Zelený a vysvětluje: „V daném případě pochybily obě strany. Prodávající vůbec neměl zboží do reklamace přijmout a spotřebitel si měl ověřit, u koho si zboží pořídil.“ 

Reklamace potravin je samozřejmě vzhledem k jejich omezené trvanlivosti poněkud specifická a reklamovanou bagetu byste asi po třiceti dnech už neřešili. Trvanlivější potraviny (označené datem minimální trvanlivosti) mají reklamační lhůtu 8 dní, ale snadno zkazitelné potraviny (označené datem použitelnosti, spotřebujte do…) lhůtu jen do druhého dne po nákupu. V případě uznání reklamace má kupující právo na výměnu zboží nebo na vrácení peněz.

Franšízing využívá McDonald´s i Sklizeno

Franšíza je modelem podnikání, na jehož základě může i menší subjekt úspěšně realizovat osvědčený podnikatelský projekt. Nabyvatel franšízy (franchizant) je samostatným právním subjektem, má svou vlastní obchodní firmu, identifikační číslo i vlastní účetnictví. Na modelu franšízy funguje v Česku řada známých společností jako restaurace Potrefená Husa, Švejk restaurant, Výtopna, BON BON, Dobrá čajovna či síť McDonald´s. Z kamenných obchodů se jedná například o kosmetiku Yves Rocher, Manufaktura či obchody OBI, uvádí dTest.

Kombinací vlastních obchodů a franšízy  je budována i obchodní síť prodejen Náš Grunt. Také další projekt usilující o prodej kvalitních potravin, Sklizeno, je určen pro franšízing. Prozatím pouze jeho původní linie „Sklizeno-opravdové jídlo“, nové foodie markety Sklizeno mají být hlavně kmenovými prodejnami.

Přečtěte si: Zkoušeli jste někdy reklamovat bagetu?

Zdroj: TZ dTest, A-Z Slovník pro spotřebitele

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).