Hlavní navigace

Dopravní výchova je mimo, děti by se ji měly učit jinak

5. 9. 2011

Sdílet

Počet dopravních nehod dětí v zemích Visegrádu je stále znatelně vyšší než v západní Evropě. Podle iniciativy Auto*Mat nejsou tradiční formy dopravní výchovy dost účinné. Auto*Mat proto vyvinul unikátní metodu zážitkového vzdělávání, která se nyní šíří z České republiky na Slovensko a do Polska. Tisíce dětí se učí, jak žít ve městech sužovaných přebujelým automobilismem, a získávají jiné dopravní návyky, než mají jejich rodiče.

Počet dopravních nehod dětí v zemích Visegrádu je stále znatelně vyšší než v západní Evropě. Podle iniciativy Auto*Mat nejsou tradiční formy dopravní výchovy dost účinné.

Auto*Mat proto vyvinul unikátní metodu zážitkového vzdělávání, která se nyní šíří z České republiky na Slovensko a do Polska. Tisíce dětí se učí, jak žít ve městech sužovaných přebujelým automobilismem, a získávají jiné dopravní návyky, než mají jejich rodiče.

„Tradiční formy dopravní výchovy nejsou účinné a dlouhodobě selhávají. Děti jsou v nich vlastně postaveny do role obětí a učí se přežít v ulicích zahlcených auty. To neřeší příčiny problému, kterými jsou přebujelý automobilismus, nevlídné městské prostředí a špatné dopravní návyky,“ vysvětluje koordinátorka vzdělávacího programu z iniciativy Auto*Mat Jana Pírková.

Čtěte také: Chvála chůze

Vzdělávací program Auto*Matu je založen na zážitkových aktivitách určených dětem ve věku od čtyř do patnácti let. V České republice se zavádí do praxe od roku 2009 a za tu dobu jím prošlo 2 500 žáků ze 65 škol.

„Učíme děti, že jízda autem není jedinou možností pohybu. Kratší cesty po městě je efektivnější zvládnou pěšky nebo na kole. Lidé by si měli všímat svého okolí a iniciovat úpravy nebezpečných úseků ulic nebo nevlídných veřejných prostorů,“ popisuje směr vzdělávání Jana Pírková.

V letošním roce se začala vzdělávací metodika šířit do sousedních zemí. „Polsko ani Slovensko se výuce k udržitelné mobilitě vůbec nevěnují. Přeložili jsme proto naše materiály pro učitele a začali spolupracovat s místními školami,“ vysvětluje Jana Pírková.

V polské Wroclawi se do pilotního vzdělávání zapojily čtyři školy s celkem dvěma sty školáků. „V následujících letech bychom rádi školám nabídli širší škálu aktivit. Chceme dosáhnout toho, aby od dětí vycházely podněty ke zklidňování dopravy,“ říká Radek Lesisz z Wroclawské cyklistické iniciativy.

Ve slovenských Košicích se do projektu zapojily dvě školy se stovkou žáků, další dvě střední školy se k zážitkovému vzdělávání chystají. „Chceme školám co nejvíce usnadnit začlenění vzdělávání o udržitelné dopravě do výuky. Během podzimu proto pořádáme ve spolupráci s odborem školství magistrátu prezentace pro ředitele,“ uvádí Laco Koran ze Spolku na podporu skrášľovania Košíc.

Zdroj: Auto*Mat
Vzdělávání k udržitelné mobilitě: http://vzdela­vani.auto-mat.cz/

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).